top of page

Logga in i ServiceNow med SITHS, EFOS, Freja eller BankID

Utmaning

En svensk kommun behöver ge sina anställda och konsulter åtkomst till kommunens system för digitala arbetsflöden, ServiceNow.  Kommunens användare består av olika professioner, bland annat:

  • Vårdpersonal

  • Handläggare

  • Administratörer

  • Externa konsulter

  För att minimera administrationen önskar kommunen använda befintliga användarkonton i kommunens användarkatalog, Active Directory, vid autentisering. Av säkerhetsskäl, för att undvika att hackers kan knäcka lösenord och komma åt organisationens digitala information i ServiceNow, så vill organisationen använda en säkrare metod än lösenord för autentisering. Metoden ska vara enkel att använda och innebära minimalt arbete med administration, för att spara tid och pengar.


Lösning

Med Fortified ID Integrity så kan olika e-legitimationer användas som autentiseringsmetod mot ServiceNow. För att de olika professionerna i kommunen ska kunna logga in i ServiceNow exponeras ett antal olika e-legitimationer som val för användaren vid inloggning:

  • SITHS, för vårdpersonal

  • EFOS, för handläggare och administratörer

  • Freja OrgID, för anställda

  • Freja eID, för externa konsulter

  • BankID, för externa konsulter

 

Lösningen är mycket kostnadseffektiv:

  • Processen för att utfärda en e-legitimation till användare hanteras utanför kommunen

  • Kräver minimalt med administration i organisationen

  • Standardiserad integration

 Lösningen ger stöd för autentisering via SITHS-kort eller mobilt SITHS. Lösningen ger stöd för autentisering via EFOS-kort eller mobilt EFOS. Lösningen ger stöd för autentisering via mobilt BankID eller BankID. Lösningen ger stöd för autentisering via Freja eID och/eller Freja OrgID. Det är enkelt att deaktivera varianter som inte ska användas, till exempel kan en kommun välja att inte använda mobilt SITHS. Det grafiska gränssnittet, det som möter användare, är helt anpassningsbart för att kunna linjera med organisationens grafiska profil.


Övrigt

Kopplingen mellan användarens e-legitimation och användarens konto i organisationen sker oftast mot Active Directory (AD) via ett uppslag mot katalogtjänsten. Lösningen använder identifieraren på användarens e-legitimation som kan vara personnummer eller HSA-ID, beroende på e-legitimation, med ett attribut på användarens konto i AD. Organisationen kan själva välja vilka attribut som ska användas för den här mappningen. Skyddet av ServiceNow konfigureras via en standard (OpenID Connect) mellan ServiceNow och Integrity.



bottom of page